Místa v Nepálu, spojená s khukuri
1. Gorkha >> Gorkhali (Gorkha) khukuri
Velmi slavné místo díky slávě a vlivu slavné Gorkha armády a jejího legendárního krále, velkého Prithivi Narayan Shaha, který sjednotil všechna království a vytvořil moderní Nepál, jaký je dnes. Gorkha leží na západě centrálního Nepálu ve státu Gandaki, který je vzdálen asi 150 km od Káthmándú .
Neexistuje žádný exkluzivní Gorkha design, který vznikl v tomto místě, který by byl zdokumentován, nebo je dobře známý, ale vojenský styl Budhune khukuri z Gorkha je velmi známý ve světové komunitě khukuri.
Tyto khukuri byly vyrobeny se širším břichem čepele, jsou tedy mohutnější, těžší a jsou vyrobené jako dominantní zbraň. Britové poprvé spatřili tyto khukuri v rukou vojáků z Gorkhy během divokých bitev, když se setkali tváří v tvář v souboji.
Příběhy, které se zrodily, změnily průběh dějin a navždy stmelily Gurkhy a jejich hrůzostrašný nůž jako nepřekonatelnou sílu (duo). Romantika a pověst bojovníků a jejich khukuri stále pokračuje ...Neexistuje žádný specifický model khukuri pocházející z Gorkhy, ale téměř všechny kukri jsou známé jako Gorkhali khukuri nebo Gorkhe kukri.(Gurkhové před nezávislostí Indie byli nazýváni vojáky "GORKHA")
Pro khukuri je také často použit název Gurkha nůž.
2. Dharan >> Dharane khukuri (Služební khukuri)
Dharan je větší město ve východním Nepálu (okres Sunsari), nachází se na úpatí pohoří Mahabharat na severu a jeho jižní část se špičkou dotýká okraje oblasti Terai .
Dharan je další známé místo pro tvorbu khukuri a je také považováno za první centralizované místo pro výrobu khukuri. Po nezávislosti Indie v roce 1947 od Britů se Británie z podpory "Saugalské smlouvy" soustředila na své vojenské aktivity, jako je nábor Gurkhů na venkovské straně Nepálu, především v Dharanu. Byl požadován velký počet Služebních khukuri, takže výroba khukuri byla centralizovaná a byla zahájena masová výroba khukuri na úrovni průmyslu. V armádních táborech bylo umístěno mnoho tvůrců, aby drželi krok s poptávkou a prováděli opravy a údržbu.
Slavný khukuri známý také pod názvem MK5 nebo GI5 se zrodil v Dharanu a mnoho variant tohoto Služebního khukuri je zde stále vyráběno dodneška . Na tomto místě je nutno zmínit, že právě Dharan dal nový koncept a význam tradičnímu noži. Obrovská poptávka znamená vždy lepší podmínky pro Kami a masová výroba znamená také krok k vylepšování a modernizaci khukuri. Lidé se sjeli do jednoho místa, zřídili továrny, přišli dodavatelé a v důsledku toho khukuri začal růst tak, že přinesl hloubku a přidanou hodnotu khukuri a Dharan se tak stal historickým mezníkem v dějinách khukuri. Obrovský nárůst výroby khukuri byl také přímo spojen s poptávkou od Britských Gurkhů a od Indické Gorkha armády. Dharan si však také i dnes stále drží největší počet výrobních továren a tím i pozici největšího výrobce v celém Nepálu.
Kromě slavného vojenského modelu Dharan přišel i s mnoha slavnými modely v pozdějších 70. a 80. letech jako Panawal, Angkhola, Chirrawal, Panjwal, Kothimora atd .
Khukuri, pocházející z této oblasti jsou známé jako Dharane khukuri nebo Služební khukuri. Více o tomto khukuri najdete ZDE.
3. Bhojpur >> Bhojpure khukuri
Nejvyhledávanější jméno, pokud jde o khukuri je pravděpodobně "Bhojpure" khukuri.
Bhojpur je oblast v horách ve východní části Nepálu, která leží v provincii č.1. Je to místo známé pro své tradiční výrobky, související s prací se železem a zejména pro unikátní khukuri.
Slavný Bhojpure khukuri dostal své jméno právě od názvu této vesnice, kde vznikl. Je to khukuri s větší hmotností, s větším břichem čepele a se silnějším hřbetem čepele (1 cm) a většinou je vyroben s čepelí o standardní délce 10-12 palců. Tento unikátní khukuri vznikl před několika staletími a v Bhojpuru se jím pyšní a mají z něj opravdovou vlasteneckou radost. Je to pro ně každodenní nástroj a také smrtící zbraň. Přestože naprostá většina okolních obyvatel byla spokojena s tenkou čepelí a hlavně lehkou verzí khukuri, lidé v Bhojpuru vytvořili pravý opak tím, že utvořili silnou a těžkou verzi khukuri, určenou pro rychlé a tvrdé rány, které byly zničující.
Popularita tohoto khukuri pak časem zevšedněla a lidé pozastavili další vývoj tohoto khukuri. Bhojpure khukuri se ale přesto stal členem každé domácnosti a každý Nepálec jej má ve svém domě. Lidé v Nepálu velmi věří, že Bhojpure khukuri přináší bohatství a odvrací zlé síly a nebezpečí .
4. Dhankuta >> Dhankute khukuri
Dhankuta je malé město v horách, ležící ve východní části Nepálu a je známé svým exkluzivním khukuri zvaným Dhankute, který vznikl na tomto místě před mnoha desítkami let. Zatímco ostatní výrobní místa dělala tradiční khukuri v tradičním designu, obyvatele Dhankuty napadla jiná myšlenka. Chtěli dělat jak užitkový, tak výstavný,originální krásný khukuri, který je mimořádný a je něčím, co ukáže jejich schopnosti a co je ještě důležitější, stane se něčím, co reprezentuje jejich vesnici.
Lidé z Dhankuty udělali základní pracovní khukuri, ale soustředili se pak více na jeho pouzdro tím, že na roh nebo dřevo zobrazovali národní, náboženské a tradiční obrazy, ikony atd. Na rozdíl od jiných míst, kde byla použita jen jednoduchá kůže, právě pouzdro Dhankute je tím výrobkem, kterým se Dhankute odlišuje od ostatních.
Použití drahých kovů v pouzdře přidává hodnotu khukuri a jeho majiteli. Sláva, pýcha, kultura, víra a osobnost Nepálu jsou zachyceny v tomto unikátním díle umění khukuri. Přesné datum vzniku khukuri je již zapomenuto, ale místní lidé věří, že se to stalo krátce po založení samotného Dharanu.
5. Chainpur >> The Chainpure khukuri
Chainpur je vesnice ve východní části Nepálu a je to další místo, které je dobře známé pro své khukuri. Slavný khukuri je pojmenován po vesnici Chainpur. Je to původní, štíhlá a lehká verze khukuri, která vznikla pravděpodobně v 19. století.
V Chainpuri vytvořili lehkou, obratnou a smrtící verzi khukuri, který se stal jedinečným khukuri díky jedinečnému kování/výseku uzavřeného zářezu Cho na rozdíl od většiny jeho protějšků. Uzavřený zářez, který symbolizuje "OM" a také stopu krávy (obojí je velmi svaté v hinduismu), se stal ochrannou známkou khukuri. Dokonce i držadlo khukuri Chainpure dostalo svůj vlastní tvar a design a je proto jedinečné oproti ostatním khukuri.
Pro obyvatele Chainpuru je jejich Chainpure khukuri více nástroj než zbraň, proto někteří věří, že tato skutečnost vedla k nahrazení otevřeného zářezu Cho uzavřeným.
ChainPure Khukuri: Gurkhův nový oblíbený nůž
Současní vojáci Gurkha si tento nůž velmi oblíbili a vedle standartní verze služebního khukuri jej často používají jako svůj nůž č. 2. Na poli, při výcviku, cvičení a dokonce i při bojových účelům si mohou vojáci vybrat a používat khukuri, který jim vyhovuje. Většina z nich volí tento khukuri, ale samozřejmě v různých velikostech.
Stejně oblíbený (nejen u vojáků) je velmi podobný khukuri - Chitlange:
6.Chitlang >> Chitlange khukuri
Limbuwan >>Limbuwan khukuri
Chitlang je malé, spíše takové vesnické městečko ležící 25 km jihozápadně od Káthmándú v
okrese Makwanpur v Narayani Zone. Má vlastní kulturní starodávné Newarské
osídlení, nápisy z doby Lichchavi. V okolí Chitlange je také spousta lesů, vegetace a
zeleně, prostě nádherná příroda, stejně tak je to ale všude ve venkovských oblastech v Nepálu.
Lidé z Chitlange přišli s jejich vlastním designem khukuri, pravděpodobně vysoce ovlivnili verzi Chainpure, protože khukuri Chitlange je docela podobné Chainpure khukuri, kromě některých odlišností. Stejně jako tvůrci Chainpuri, se v Chitlange rozhodli pro lehkou a štíhlou Sirupate verzi a dokonce použili uzavřené Cho, ale na rozdíl od Chainpuri zvětšili velikost khukuri a vytvořili odlehčení čepele pro snížení hmotnosti a prodloužením zkosení khukuri umožnili činit hluboké řezy. Dali tak khukuri zvláštní, umělecký nádech, aby ho odlišili od ostatních. Tento opravdu chytře konstruovaný khukuri, který je pravým skvostem, ukazuje intelektuální zralost a řemeslnnou dovednost části populace Chitlange.
Traduje se, že městečko Chitlang poskyto ubytování vojákům slavné Gorkhali armády během sjednocování království Gorkha v r.1768. Armáda Gorkhali v čele s velkým králem Prithivi při útoku na Káthmándú postupovala přes Chitlange a založili zde základní tábor. Uskutečnilo se zde spousta armádních aktivit - včetně výroby zbraní. Mnoho kovářů - tvůrců zbraní zůstalo na místě i po této válce a pokračovalo ve své práci.
Limbuwan
Limbuwan je oblast himálajského regionu historicky tvořeného 10 královstvími Limbu, nyní součástí Nepálu, severního Sikkimu v Indii a západního Bhútánu. Limbuwan znamená "příbytek Limbu" nebo "Země Limbu". "Yakthung Laaje" v původním jazyce Limbu, což znamená "země Yakthungů". V moderní době se v Nepálu rozvinulo politické hnutí, které uznává devět okresů ve východním Nepálu jako Limbuwan a požadovalo v Nepálu autonomní etnickou provincii zahrnující tyto okresy a pojmenované stát Limbuwan. Devět okresů jsou Taplejung, Panchthar, Ilam, Jhapa, Terhathum, Sankhuwasabha, Dhankuta, Sunsari a Morang. Limbuwan je země východně od řek Arun a Koshi a západně od hory Kanchenjunga a řeky Mechi. Východní Nepál a dominantní etnické skupiny tohoto regionu se domorodě nazývají Kirat. Země byla rozdělena do tří oblastí, a to Wallo, Majh a Pallo Kirat. Limbuwan se také nazývá Pallo-kirat 'Další Kirat'.
Kirat znamená lidé se lvím srdcem nebo lidé lví povahy. Znamená také horský lid. Slovo Kirata je odvozeno od Kirati nebo Kiranti pro pojmenování skupiny lidí ve východním Nepálu a severovýchodní Indii. Rai, Limbu, Sunuwars, Magar a Gurung se nazývají válečnické kmeny Gurkhů. Jsou to přímí a nepřímí potomci kasty Kirati, která vstoupila do Nepálu kolem 12. př. n. l. z jihovýchodní Číny a vládla Nepálu od 8. do 3. n. l. po svržení dynastie Maheshpalů. Král Yalamber byl 1. král dynastie Kirat.
Tito lidé jsou převážně nízkého vzrůstu, mají malou postavu a rysy podobné obyvatelům Číny a žijí převážně v horách. Uctívají přírodu, své předky a většina následuje šivaismus. Obtížný horský terén, drsné počasí, velmi těžký život a vrozený instinkt přežití z nich dělají velmi tvrdé, odolné vojáky. Kirati byli vždy páteří armády jakékoli dynastie, která se v Nepálu dostala k moci.
Chitlange a Limbuwan khukuri jsou svým tvarem moderní, velmi podobné a nepříliš známé khukuri, proto o nich dosud máme jen velmi málo informací. Teprve mezi roky 1970-80 se tyto kusy v Nepálu objevily pro moderní svět a následně pronikly také na širokou veřejnost prostřednictvím různých sociálních médií! Je také velmi pravděpodobné, že se tyto khukuri nikdy nedostaly do rukou Britů, kteří by je jistě zdokumentovali a zveřejnili, jako je tomu u jiných khukuri jako MK 1-5, Hanshee, Sirupate atd. Nepál je přece jen velmi chudá země s velmi omezenou dostupností a vybavením a dokonce i znalostmi, a proto si je třeba uvědomit, že "Chitlange a Limbuwan" jsou opravdu velmi staré khukuri z klasické éry, které se tedy dostaly ve známost mnohem později, takže o těchto typech nožů khukuri toho dosud víme velmi málo. Jedno je jisté, že tyto khukri byly poprvé vyrobeny lidem Kirati z Nepálu a byly také používány jako velmi účinné válečné zbraně v místních válkách.
Oba typy khukuri Chitlange a Limbuwan pochází přibližně ze stejné oblasti východního Nepálu.
Khukuri Limbuwan se od khukuri Chitlange liší jiným provedením zářezu Cho v čepeli a khukuri Limbuwan má relativně užší špičku čepele než jiné druhy khukuri Chitlange a Chainpure.
Sirupate khukuri Chitlange a Limbuwan jsou multifunkční čepele, široce oblíbené těmi, kdo ji používají, a obávané těmi, kteří jim musí čelit. Jejich výhoda je v univerzálnosti- pro sekání palivového dřeva na vaření jídla až po sebeobranný nůž, který nosí pastevci pasoucí stáda ovcí a koz v Himalájích.
Chitlange a Limbuwan jsou zajímavým stylem tradičního khukuri. Jsou podmnožinou zvláště krásného Sirupatu, který byl původně určen pro obchod s Indií, tato nová forma Sirupate khukuri si vybudovala reputaci pro svou krásu, rychlost a řezný výkon, díky čemuž byla široce absorbována zpět do nepálské kultury čepelí a do mezinárodního světla reflektorů v rukou mnoha moderních Gurkhů. .
Charakteristickými rysy tohoto stylu khukuri jsou nádherná, kovaná čepel s odlehčením a nový, rovnější styl čepele se snížením hmotnosti pro rychlost seku. Úkos je také strmější než u mnoha moderních sirupátů, což umožňuje vynikající řezný výkon. Vyznačuje se poměrně rovnou, štíhlou rukojetí, která umožňuje jemné naklánění, otáčení a nastavení. Ornament je na těchto čepelích mimořádně výrazný, s řezbou na rukojeti/patce, krásným zdobeným vzorem podél hřbetu čepele ("aunlo bal" či "rato karang" a představující Šivův meč) s mosazným vykládáním a výrazným uzavřeným Cho, které kovář prorazí perlíkem a může poskytnout strukturální výhodu ve srovnání se standardní otevřenou odrůdou Cho.
Poslední věcí, která tento nůž odlišuje od ostatních, je jeho pouzdro, které se vyznačuje centrálním hřebenem, což mu dodává nápadný, trojúhelníkový průřez a estetiku na rozdíl od jakéhokoli jiného khukuri. Všechny tyto ozdoby slouží k zobrazení hrdosti a dovednosti řemeslníka, což je na této naprosto nádherné čepeli velmi patrné.
V posledních letech jsou tyto čepele stále častěji viděny v rukou Gurkhů jako náhrady za Service No.2. Rychlost, dosah a zvýšená schopnost čepele k bodání, jim dává vážnou výhodu nad mnoha historickými khukuri na moderním bitevním poli.
Khukuri v tomto stylu proslavil a používal známý Gurkha Kailash Limbu.