Mýty o khukuri


V současné době existuje mnoho mýtů spojených s tradičním nepálským khukuri.

Podle jednoho mýtu je khukuri je pouze zbraň a nelze ji použít jako domácí nástroj. To platí ovšem pouze pro speciálně zasvěcené khukuri. Kromě tohoto případu neexistují žádná omezení při používání khukuri. V Nepálu khukuri často používají řezníci k porážení zvířat na jatkách a používá se také jako mačeta k hubení plevelů. Existuje dokonce speciální druh khukuri s názvem Ganjaola, což znamená sekáč konopí tedy jednoho z hlavních nepálských plevelů.



Dalším mýtem je, že Gurkha může jedním úderem svého služebního khukuri uříznout buvoli hlavu. Realita:

Na hinduistickém festivalu Dashain se k popravě býků používají khukuri s dlouhou čepelí. Během tradičního obřadu na počest bohyně Párvatí neboli Durgy (jedné z inkarnací bohyně Kali) se koná rituální oběť, při které musí nejzkušenější bojovník s manipulaci s khukuri jedinou ranou useknout hlavu buvolovi. V Nepálu se věří, že pokud bude stětí úspěšné, bude celý rok úspěšný pro celou jednotku. Je třeba poznamenat, že se pro tento účel používá speciální rituální obětní khukuri mnohem větší velikosti a hmotnosti než ty, které slouží běžně Gurkhům.

Dashain ( Dasai , Nepál nebo Baḍadasai बडादशैँ ), také Bijaya Dashami ) je festival pocházející z Nepálu . V jiných částech jižní Asie se jí říká Dashain . Mnoho lidí , nejen v Nepálu slaví tento festival. Dashain slaví hinduisté Nepálu a nepálským jazykem mluvící občany z Darjeelingu , Sikkimu , Siliguri , Assamu a jiných severovýchodních států v Indii  a z Bhútánu a také barmsští Gurkhové z Myanmaru.

Je to nejdelší a nejoblíbenější festival v ročních kalendářích Bikram Sambat a Nepal Sambat , oslavovaný nepálskými lidmi , spolu s jejich diasporami po celém světě. Je to nejočekávanější festival v Nepálu , Bhútánu , Barmě a severoindických kopcích. Lidé se vracejí ze všech částí světa i z různých států , aby oslavovali společně. Všechny vládní úřady, vzdělávací instituce a další úřady zůstávají během festivalového období zavřené. Festival se koná každoročně během září nebo října, počínaje shukla paksha (podle jasných lunárních čtrnácti dní) měsíce Ashwin a konce Purnima , úplněk . Mezi patnácti dny, kdy se slaví, jsou nejdůležitějšími dny první, sedmý, osmý, devátý, desátý a patnáctý. Zdroj WIKI


Nejsmutnější z mýtů je legenda, která říká, že bylo možné lovit tygry s pomocí khukuri. Lovec se dostal k spícímu dravci a pak ho zabil.

Pro ty, kteří jsou jen minimálně obeznámeni s návyky dravých zvířat, je zřejmé, že je nemožné se přiblížit jen tak k tygrovi. Obrovský predátor jednoduše s lehkostí roztrhne lovce na polovinu. Dokonce ani člověku vyzbrojenému moderní puškou se nedoporučuje lovit tygra na vlastní pěst.

Musím také uvést, že není pravda, že nepálští Gurkhové používali zakřivený khukuri jako bumerangu k sekání hlav nepřítele. To je prostě fáma, ve skutečném boji Gurkhové nepouštěli khukhuri z ruky a jedním sekem khukuri tak mohli snadno dekapitovat nepřítelovu část těla. Toto umění je ovšem výsledek tréninku a hlavně každodenního používání khukuri prostými obyvateli Nepálu k přežití.....

Poznámka:  khukuri lze určitě  použít i k přímému hodu na cíl a některé typy khukuri jsou i speciálně konstrukčně upraveny k hodu na cíl..

Nejlepší popis toho, jak se dříve používal khukuri v bojových misích, pochází od plukovníka Giana Singha, velitele 7. divize Gurkha národní armády v Indii:
"Gurkha v mém pluku mi jednou ukázal nejúčinnější způsob, jak používat khukuri. Nejprve se pomalu plazil za nepřítele a bodl ho do ledvin. Podle této techniky se tělo bodnuté osoby vždy ohýbá dopředu, protože vždy jsou odříznuty některé nervy. V tu chvíli onen Gurkha jediným úderem usekl hlavu nešťastníkovi, který se předklonil. Nemohl jsem uvěřit, jak rychle se všechno stalo. Následné události během indicko-pákistánských válek mi však ukázaly, jak efektivní jsou Gurkhové vyzbrojení khukuri. "


                                                                                                      Klikněte na obrázek nepálského Ghurky:


Falešnou zprávou je představa, že když Gurkha jednou vytáhne khukuri z pouzdra, tak ho tam nesmí vrátit, aniž by mu dal ochutnat krve... Khukuri to přece není pouze zbraň,  ale je to každodenní nástroj a duchovní předmět každého Nepálce.



Hladké oholení :)


Další falešnou zprávou je, že výbrus, či výsek Cho neboli Kaudí na čepeli khukuri slouží k otevírání korunkových uzávěrů lahví. Není tomu tak, výjimkou je pouze moderní khukuri Apokalypsa Zombie, u tohoto moderního khukuri slouží Cho k otevírání korunkových uzávěrů. Tady platí přísloví: Výjimka potvrzuje pravidlo :)



Taky se říká, že Cho slouží k zachycení soupeřovy čepele,  nebo, že v boji slouží k odklonu stékající krve z čepele, aby nestékala na držadlo, aby byl zaručen pevný úchop khukuri.

No, možná je účel Cho na khukuri úplně jiný a úplně prostý, ale to vše se jistě dozvíte z textu v následující kapitole tohoto webu.

© 2019 Web o nepálském  khukuri  
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky